Het e-bikemerk Stella Fietsen is officieel failliet verklaard. Het uitstel van betaling dat het bedrijf afgelopen week had aangevraagd, is door de rechtbank Gelderland omgezet in een faillissement. Dit faillissement markeert een bitter einde voor het populaire fietsmerk uit Nunspeet, dat sinds zijn oprichting in 2011 uitgroeide tot een belangrijke speler op de Nederlandse en Belgische markt voor elektrische fietsen. Stella had op het moment van faillissement 440 medewerkers verdeeld over 48 filialen in beide landen.
Curator Frans van Oss, die eerder als bewindvoerder fungeerde, heeft inmiddels alle medewerkers ingelicht en meldt dat de winkels en servicepunten van Stella voorlopig gesloten blijven. Klanten die een aanbetaling hebben gedaan of een fiets hebben ingeleverd voor reparatie, zullen volgens hem uiterlijk 15 november worden geïnformeerd over de afhandeling van hun situatie.
Tientallen miljoenen euro’s aan schulden
Volgens Van Oss kampt Stella met aanzienlijke schuldenlast, oplopend tot tientallen miljoenen euro’s. Dit zware financiële probleem heeft uiteindelijk geleid tot het faillissement, aangezien geen van de potentiële overnamekandidaten bereid bleek de schulden over te nemen. De curator stelt dat dit de grootste hindernis vormt voor een doorstart en dat de schulden de interesse van enkele partijen temperen.
Geïnteresseerde partijen voor doorstart
Toch is een definitieve doorstart nog niet uitgesloten. Van Oss geeft aan dat zich inmiddels ongeveer tien gegadigden hebben gemeld die belangstelling hebben om Stella een tweede kans te geven. Onder deze partijen bevinden zich zowel serieuze kandidaten als partijen die nog niet zeker zijn van hun bod. Hoewel eerdere gesprekken nog niet tot een doorbraak hebben geleid, hoopt de curator komende dagen verder te onderhandelen met de meest veelbelovende overnamekandidaten. Mogelijk zullen er ook nog nieuwe partijen bij komen. Van Oss verwacht uiterlijk volgende week meer duidelijkheid te kunnen bieden over de toekomst van het merk.
Sector onder druk na coronagroei
Het faillissement van Stella Fietsen past in een bredere trend binnen de e-bikesector, die onder druk staat door veranderingen in de markt. Tijdens de coronapandemie kende de vraag naar e-bikes een explosieve groei, waardoor bedrijven als Stella, maar ook sectorgenoten VanMoof en Qwic, grote voorraden aanlegden om aan de verwachte vraag te voldoen. Echter, de markt is sindsdien verzadigd en de nasleep van de coronacrisis heeft de vraag naar elektrische fietsen doen afnemen. Zowel VanMoof als Qwic hebben recent een doorstart gemaakt na financiële problemen: VanMoof werd overgenomen door het Britse Lavoie, terwijl Qwic werd overgenomen door een consortium van investeerders.