In Eindhoven en omstreken ging de vlag al uit. De overname van de busdivisie van de begin deze week failliet verklaarde Vlaamse concurrent Van Hool leek in kannen en kruiken. Maar op het laatste moment proberen andere overnamekandidaten het bod van VDL te overtroeven. Vermoedelijk geven de curatoren vandaag al duidelijkheid over hoe de boedel van de Belgische busgigant wordt verdeeld.
Overname Van Hool leek het script van een oude Belgenmop te volgen
Nadat touringcarbedrijf Van Hool maandag failliet was verklaard, leek de overname te verlopen volgens het script van deze bekende Belgenmop. Een Belg, een Nederlander en een Duitser zitten in een neerstortend vliegtuig. Ze moeten eruit springen, maar er zijn maar twee parachutes. De Belg meldt zich als eerste. Als de Belg eruit is gesprongen, vraagt de Duitser aan de Nederlander: 'Waarom liet je hem eruit springen als er maar twee parachutes zijn?' ‘Wees gerust,’ zegt de Nederlander, 'ik heb een schooltas op zijn rug gebonden!'
‘VDL en Schmitz kennen de markt’
Net als in deze sleetse mop leken de Belgen in het overnamescenario aan het kortste eind te gaan trekken. De touringcartak van Van Hool zou worden overgenomen door VDL uit Eindhoven, de trucktak door de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull. De twee grote, kapitaalkrachtige en ervaren ondernemingen hadden samen een overtuigend plan neergelegd. In de woorden van Van Hools crisismanager Marc Zwaaneveld: ‘VDL en Schmitz hebben het voordeel dat ze de markt kennen. Ze weten wat het is om bussen, coaches of industriële voertuigen te bouwen.’
Overnamekandidaten ruiken kans door banenverlies VDL-bod
Uitvoering van de plannen van deze uitverkoren overnamekandidaten betekent wel dat de werkgelegenheid een dreun krijgt. VDL, dat zelf al bussen fabriceert in Valkenswaard en het Vlaamse Roeselare, wil Van Hools productielocatie in Lier bij Antwerpen sluiten. Van de achttienhonderd arbeidsplaatsen blijven er maar drie- tot zeshonderd behouden. Ook de divisie die industriële voertuigen maakt, ontkomt niet aan krimp. Onder het bewind van Schmitz Cargobull gaat de helft van de zevenhonderd arbeidsplaatsen verloren. Het is dit dramatische banenverlies dat de andere kapers de gelegenheid heeft geboden om op het overnamepodium alsnog de aandacht naar zich toe te trekken.
Vlaamse Joep van den Nieuwenhuyzen doet nieuw bod op Van Hool
De meest in het oog springende kandidaat is Guido Dumarey, een bedrijvendokter à la Joep van den Nieuwenhuyzen. De West-Vlaamse doorstartspecialist, die een eerdere overnamepoging zag stranden, staat erom bekend dat hij een afwijzing als een persoonlijke belediging opvat. Samen met ABC Companies, een grote Amerikaanse klant van Van Hool, heeft hij een nieuw bod samengesteld dat twee dagen geleden op tafel van de curatoren belandde. Dumareys bieding heeft alleen betrekking op de touringcars, voor de industriële voertuigen heeft hij geen belangstelling.
Bod van VDL en Schmitz Cargobull nog niet aanvaard
Werknemers van Van Hool putten weer hoop uit deze onverwachte plottwist. Dumarey belooft ‘minstens een derde meer’ mensen aan het werk te houden dan VDL: ‘Het vakmanschap bij Van Hool mag niet verloren gaan.’ In welke mate de curatoren gevoelig zijn voor deze toezegging zal de komende dagen duidelijk worden. Het bindende bod van VDL en Schmitz Cargobull is nog niet aanvaard. ‘De overname is nog niet officieel,’ aldus de Vlaamse minister van Economie Jo Brouns tegenover de Vlaamse radiozender VRT.‘Het bevat afspraken rond prijzen, financiering en tewerkstelling, maar dat weerhoudt andere overnemers er niet van om nog een beter bod op tafel te leggen.’