Vakbonden eisen duidelijkheid. Leveranciers willen weten waar ze aan toe zijn. En ook de eigenaren, de familie Van Hool, zijn eruit: ze laten hun befaamde busbedrijf liever failliet gaan dan dat ze het met elkaar eens worden. Waarom houden de curatoren het onvermijdelijke faillissement tegen?
Oprichter bijna-failliet busbedrijf Van Hool zou zich in zijn graf omdraaien
Bernhard van Hool zou zonder dralen zijn complete nageslacht onterven als hij zou zien wat voor een potje zijn tien kinderen, de aangetrouwden en de kleinkinderen van zijn onderneming hebben gemaakt. Het in 1947 opgerichte familiebedrijf fabriceert op twee locaties, Vlaanderen en Noord-Macedonië, touringcars, lijnbussen en industriële trucks. Het zijn stuk voor stuk voertuigen van een vrijwel onovertroffen kwaliteit. Maar omdat Bernhards opvolgers hebben nagelaten de firma adequaat te leiden, is Van Hool ten dode opgeschreven.
Banken hebben vertrouwen verloren in redding Van Hool
Pogingen van advocaten, vakbondsbestuurders en crisismanager Marc Zwaaneveld om de conflicten bij te leggen liepen de laatste maanden stuk op afgunst en rancune. Ook de banken en de Belgische overheid verloren daarop hun vertrouwen in een reddingsoperatie. Vorige week werden de curatoren al aangewezen. Maar tot verbazing van velen is Van Hool nog altijd niet failliet verklaard door de ondernemingsrechtbank in Mechelen. Volgens ingewijden wordt deze vertraging ingegeven door de wettelijke verplichting die curatoren jegens de schuldeisers hebben.
Van Hool krijgt uitstel van ondernemingsrechtbank
De primaire taak van de curatoren, Kris van den Berghen en Jeroen Pinoy, is om voor de schuldeisers het onderste uit de kan te halen. Behoud van de werkgelegenheid, bij Van Hool in Vlaanderen werken 2500 mensen, is van groot belang maar staat als het erop aankomt op het tweede plan. De curatoren willen voorkomen dat zij straks door de schuldeisers worden teruggefloten omdat ze in het doorstartplan onvoldoende met de belangen van de crediteuren rekening hebben gehouden. Van Hool zou eigenlijk gisteren duidelijkheid hebben verschaft maar heeft een week uitstel gekregen.
VDL aast op touringcarbedrijf Van Hool
De extra tijd wordt nu benut om de voorstellen van de overnamekandidaten nog grondiger te bestuderen. Het Nederlandse industrieconglomeraat VDL is een van de kanshebbers om de touringcardivisie van Van Hool over te nemen. Samen met de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull, dat belangstelling heeft voor de trucktak van Van Hool, hebben de Eindhovenaren een plan neergelegd. VDL maakt zelf ook bussen in een fabriek in Valkenswaard en een gloednieuwe CO2-neutrale fabriek in het Vlaamse Roeselare.