De Antwerpse winkel Elektro Lommelen, die gespecialiseerd was in de verkoop van witgoed zoals wasmachines en dampkappen, is door de ondernemingsrechtbank officieel failliet verklaard. De zaak kwam in opspraak nadat honderden klanten hun bestelde producten niet ontvingen of hun geld niet terugkregen. Zowel de Economische Inspectie als het parket onderzoeken de klachten over de handelspraktijken van de winkel.
Oproep aan gedupeerden om schuldvordering in te dienen
Curator Catharina Orlent roept alle gedupeerden op om zo snel mogelijk een schuldvordering in te dienen. Dit is belangrijk om een duidelijk beeld te krijgen van de totale schuldenlast van het bedrijf. Gedupeerden kunnen zich aanmelden als schuldeiser via de website van Rechtshulp of via www.regsol.be. Daar kunnen zij de nodige documenten, zoals facturen en betaalbewijzen, uploaden.
"Je hebt in principe een jaar de tijd om een schuldvordering in te dienen, maar we raden aan om dit zo snel mogelijk te doen," benadrukt Orlent. "We willen alles in kaart brengen en inzicht krijgen in het passief, zodat we kunnen zien of er nog iets te recupereren valt." Particuliere klanten die geen advocaat inschakelen, kunnen hun vordering ook rechtstreeks indienen via e-mail of post naar het advocatenbureau MC² in Sint-Niklaas.
Klachten over nieuwe webshop E-Techworld
Ondanks het faillissement van Elektro Lommelen, lijken de voormalige eigenaars hun handelspraktijken voort te zetten via een nieuwe webshop genaamd E-Techworld. Deze nieuwe webshop, die in september werd gelanceerd, biedt klein elektro aan tegen scherpe prijzen. Opvallend is dat de maatschappelijke zetel van de nieuwe winkel in Herk-de-Stad gevestigd is, maar het adres slechts een postbuslocatie betreft zonder fysiek magazijn of bereikbare klantendienst.
Consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft nog geen klachten ontvangen over de nieuwe webshop, maar waarschuwt consumenten om voorzichtig te zijn. Ook het parket houdt de activiteiten van E-Techworld in de gaten. Wettelijk gezien doen de zaakvoerders niets verkeerd, aangezien er geen beroepsverbod is uitgesproken. Toch voelt deze situatie voor veel gedupeerden wrang aan, aangezien ze hun bestelde producten bij Elektro Lommelen nooit ontvangen hebben.
Onderzoek naar handelspraktijken gaat door
De handelspraktijken van Ivan Lommelen en zijn vrouw worden nog steeds onderzocht door zowel de Economische Inspectie als het Antwerpse parket. De zaakvoerders worden ervan beschuldigd klanten maandenlang te laten wachten op hun bestellingen en niet adequaat te reageren op klachten. De kans dat gedupeerde klanten hun reeds betaalde producten nog geleverd zullen krijgen, is door het faillissement vrijwel nihil.
Curator Orlent benadrukt het belang van een grondig onderzoek om te bepalen of er sprake is van verdere onregelmatigheden en om te beoordelen of klanten nog enige compensatie kunnen verwachten. "Het is belangrijk dat we de omvang van de schuldenlast volledig in kaart brengen voordat er beslissingen genomen kunnen worden over mogelijke terugbetalingen."