De uitbaatster van een luxueuze tweedehandswinkel voor handtassen in Knokke heeft haar faillissement aangevraagd na een zware inbraak begin oktober. Dieven sloegen in de nacht van 7 op 8 oktober toe en maakten voor meer dan een miljoen euro aan handtassen, juwelen en horloges buit. Ondertussen hebben tientallen klanten klachten ingediend, omdat ze hun spullen of geld nog niet terug hebben ontvangen.
Miljoenenroof zorgt voor faillissement
In haar Facebookbericht uit de zaakvoerster, Stéphanie Lotte Louise (54), haar wanhoop over de situatie. Ze legt uit dat de verzekering weigert te vergoeden, omdat de winkel niet voorzien was van een rookgordijn, waardoor het verlies volledig op haar schouders terechtkomt. "Deze brute inbraak is voor mij levensverwoestend," schrijft ze. "De financiële schade is te groot, en ik zie geen andere uitweg dan het faillissement aan te vragen." Een curator zal deze week worden aangesteld om het verdere verloop van de zaken te regelen.
Klachten van gedupeerde klanten
De problemen voor de winkel stopten niet bij de inbraak. Naast de verloren goederen klagen klanten nu massaal dat ze hun geld of handtassen nog steeds niet hebben ontvangen. Eén klant, Iris Rapke, beweert dat ze nog geen betaling heeft gekregen voor haar verkochte Hermès-tas en dat haar Chanel-tas, die nog niet is opgehaald, niet beschikbaar is. Ook andere gedupeerden melden dat ze hun goederen of betalingen nog steeds niet hebben teruggekregen, en worden door de politie aangemoedigd om juridische stappen te ondernemen.
Uitbaatster beschuldigt oplichterij door bekende Vlaming
Naast de inbraak beweert de uitbaatster dat ze vlak daarvoor slachtoffer is geworden van een oplichtingszaak door een bekende Vlaming. Deze persoon zou exclusieve uurwerken hebben gekocht met een valse bankoverschrijving. "Deze persoon is uiteindelijk veroordeeld tot terugbetaling, maar hij is gevlucht naar Dubai," aldus Stéphanie. De terugbetaling aan de originele eigenaars van deze uurwerken heeft volgens haar een zware druk op haar cashflow gelegd.
Vooruitzicht en mogelijke compensatie voor klanten
Stéphanie benadrukt dat ze niet probeert haar verantwoordelijkheid te ontlopen en betreurt de situatie waarin de gedupeerden zich bevinden. Ze roept hen op hun claims aan te geven bij hun eigen verzekeringsmaatschappijen. Voor klanten van wie de goederen niet gestolen zijn, bestaat de mogelijkheid om deze via de curator terug te krijgen. “Ik hoop dat het politieonderzoek snel iets oplevert zodat we enige gerechtigheid zien,” besluit ze.